Friday, April 23, 2010

Paris

Varje gång jag kommer till Paris, undrar jag varför jag bor i Stockholm. Språket är i och för sig en fördel i Stockholm, vänner och familj likaså, men sen då?

I dag har vi haft 18 grader och sol på dagen. På kvällen blir det i och för sig kyligare, men långt i från de snöblandade regnet vi lämnade i Stockholm i torsdags. Antal butiker i den här staden måste vara fler än i Skandinavien totalt. Visst finns det kedjor här också, men i mindre skala och med större variation.

Främst är det maten som gör att jag undrar varför jag bor där jag bor. Överallt i Paris finns små delikatessbutiker som säljer varor inte ens Östermalmshallen tar in. Matavdelningen på Le Bon Marché har ett eget stånd för kycklingar. Där saluförs minst tio olika sorters fjäderfän i olika storlekar.

I Sverige har vi Kyckling, Smör och Tomat. I Frankrike finns lika många smör- och tomatsorter som kycklingarter. Har vi alltid varit så här olika? Är det vår fattiga bakgrund som har gjort oss så här effektiva? Men nu, när vi har råd och information, varför kräver vi inte lite mer variation i livsmedelshyllan?

2 comments:

  1. Det låter helt underbart!!!Njut lite från mig också, har inte varit i Paris och ser framemot en weekend där i sinnom tid!
    Kram

    ReplyDelete