Tuesday, April 5, 2011

Selma

På onsdag presenteras nya sedelmotiv och de ryktas om att Selma Lagerlöf ligger risigt till. Där också. Vad händer egentligen med vår gamla nobelpristagerska, finns det inte någon plats för henne längre?

Den numera 19-åringen har läst många svenska klassiker i skolan, såsom Doktor Glas och Fröken Julie, men inte en enda av Selma Lagerlöf. Hur kommer det sig att Jane Austen höjs till kultstatus medan Selma Lagerlöf lämnas i glömska?

Det kanske är helt fel att jämföra dessa två författarinnor, de levde inte ens samtidigt. Men de har en hel del likheter. Båda levde och dog ogifta, var sjukliga som barn och hade ett ovanligt stort intresse för läsning.

För egen del är jag lika omåttligt förtjust i bådas böcker och jag önskar att det fanns något jag kunde göra för att inte Gösta Berlings Saga, Jerusalem, Löwensköldska ringen med mera ska glömmas bort.

4 comments:

  1. Ta med dig 19-åringen och åk till Sunne i sommar! Västanå Teater sätter upp Gösta Berlings Saga den här sommaren, deras föreställningar brukar vara helt fantastiska. Om ni dessutom checkar in på Selma Spa och klämmer in ett besök på Mårbacka så blir det en riktig temaresa :) Kram Johanna

    ReplyDelete
  2. VIlket underbart förslag. Det ska jag absolut se över.

    Kram!

    ReplyDelete
  3. Jag håller med dig Kina! Selma ska inte behöva stå tillbaka mer!
    Det är däremot dags att sätta stopp för Astridhetsen!! Det ska va sedlar hit och gator dit med hennes namn och bild, bara för at folk vill kompensera för att hon inte fick nobelpriset..
    Hon måste ju lätt va världens mest överskattade författare.
    Upp till kamp!

    /Norse

    ReplyDelete
  4. Jag håller helt med. Hela hysterin påminner om när Helena Bergström blev vald till århundrades bästa svenska skådespelerska 1995. Svenska folkets enkelriktning och historielöshet är skrämmande ibland.

    ReplyDelete