Thursday, May 12, 2011

Informationsöverflöd

Varje dag får jag kanske mellan tio och trettio mail om jag räknar in båda mina mailboxar. Varje mail innehåller ganska lite information, men sammantaget blir det en herrans massa text som skickas hit och dit varje dag.

Mitt problem är att jag har så svårt att skiljas från alla dessa meddelanden. Ibland gör jag försök att sortera mailen i mappar, men det har visat sig röra till det hela mer än underlätta. Det bästa för min del har visat sig att ha allt i en och samma inbox och använda sökfunktionen för att hitta det jag vill ha. Trots att jag har kommit fram till att detta system är det bästa, stör det mig att jag inte har mer struktur.

Poängen här är i och för sig inte min brist på struktur i inboxen, utan informationen som sådan. Frågan har stötts och blötts ett tag nu, men jag måste få ta upp den igen. Hur fungerade ett samhälle egentligen för femton år sedan innan mailen hade tagit över all kommunikation? Visste vi något om något eller någon överhuvudtaget?

Om jag, som har varit vuxen i båda dessa världar, inte förstår hur det egentligen gick till före internets tid, hur ska då mina barn någonsin förstå att det har funnits en tid då vi inte i realtid visste precis allting om allting?

No comments:

Post a Comment