Sunday, September 13, 2009

Percys

De som ställer extra krav på sin fredagsstek och bor norr om Stockholm åker till Percys Kött. I alla fall de som inte har möjlighet att handla i Stockholms City. Såsom den hemmafru jag är (för tillfället), har jag möjlighet att vara där i god tid innan rusningen. I fredags var jag där klockan tre på eftermiddagen och butiken var redan smockfull. Hur det ser ut två timmar senare, vill jag inte ens tänka på.

Anstormningen till denna affär måste betyda att det finns en efterfrågan på bra mat. Varför ser då utbudet ut som det gör? I alla dessa nya centrum som förstärks och piffas upp, saknas fortfarande utbudet av kvalitetsmat. Är det för att vi bara har lust att betala för kvalitet ett par dagar i veckan som utbudet är så litet? Övriga dagar tycks det fortfarande bara vara priset som gäller. Eller är det bekvämligheten och tidspressen som styr?

Eftersom ICA helt tycks ha missat trenden med närodlat och närproducerat, måste det finnas ett fönster i marknaden inom det området. Frågan är bara om någon hinner hitta dit, innan vi har hoppat på nästa trend.

I vilket fall som helst köpte jag en hjortstek i fredags som inte var av denna värld. Jag kryddade steken med lite salt, peppar och timjan och brynte den runt om. Därefter 1,5 timme i ugnen på 150 grader. Vi hann med ett par glas vin hos en av grannarna innan den var färdig. Hur gott som helst. Och miljövänligt.

1 comment:

  1. Nu är det jag som skickar iväg maken att handla kött i Sollentuna! För i Bromma är utbudet förtvivlat. Ofattbart!

    Kram
    Annette

    ReplyDelete