Thursday, December 16, 2010

Rödkål

Planen för dagen var att tillbringa för- och eftermiddag hos mamma på sjukhuset och däremellan träna med min storasyster. Så väl vi hade behövt den träningen, men ibland blir det inte som man har tänkt sig.

Strax efter min ankomst till sjukhuset ringde skolsyster från skolan och berättade att den lilla sjuåringen var krasslig. Det var bara att packa ihop sakerna och vända hemåt igen.

Nu har vi julpysslat istället för att träna. Dottern och jag har gjort ett flätat julhjärta och jag har kokat rödkål. Om rödkålen har trängts undan på julbordet kan jag rekommendera ett återupplivningsförsök. Om inte annat för att det luktar så gudomligt när man kokar den.

Så här gör jag min rödkål:

1. Strimla 500 g rödkål tunt.
2. Hacka en gul lök
3. Skala och klyfta ett äpple.
4. Bryn rödkål, lök och äpple i smör i en kastrull.
5. Tillsätt 2 hela nejlikor, 2 kryddpepparkorn, 1/2 msk vinäger, knappt 1 tsk salt, 1 tsk socker, 0,5-1 dl glögg, cirka 1 dl buljong. Låt allting koka på svag värme under lock i cirka 1 timme.

Fördelen är att det kan göras i förväg och frysas till julafton.

No comments:

Post a Comment