Tuesday, December 21, 2010

Förluster

Kläder tenderar att försvinna för mig. Ibland märker jag när det händer, men försent. Som jeansjackan jag köpte i Bryssel för nästan tio år sedan. Den försvann redan samma år. Jag tror att jag glömde den på en restaurang i Kungsträdgården, men när jag återvände lite senare samma dag fanns den inte kvar. Kanske ramlade den av cykeln någonstans på vägen. Sedan dess har jag aldrig köpt någon ny, trots att jag har tänkt tanken många gånger.

Vissa kläder smyger ut ur garderoben, utan att det märks. Först långt senare uppdagas förlusten och är då omöjlig att reparera. En gång hade jag en nätt och fin bolerojacka i sammet. Ofta när jag ska på fest tänker jag att den skulle vara bra att ha. Sedan kommer jag på att jag inte har sett den i min garderob på flera år. Hur och när den försvann har jag ingen aning om. Troligtvis skulle jag inte ens längre tycka om den.

Klassiskt tillfälle för klädförluster är flytt. Sedan vi flyttade hem från USA hittar jag inte mina Timberlandkängor. De är spårlöst försvunna. Jag köpte dem på Woodbury Common 1997 eller 1998, men de var fortfarande i fin form. Nu får jag klampa omkring i min sons urvuxna kängor i stället, vilket inte alls är lika snygga och sköna.

Därutöver har jag troligen blivit av med en mängd kläder som jag aldrig har saknat, men då är inte heller någon skada skedd.

No comments:

Post a Comment