Thursday, January 14, 2010

Effektivitet

Trots att jag bara har varit borta från arbetslivet i ett och halvt år hade jag hunnit glömma. Under hösten har jag funderat på hur folk hinner med sina liv, när man arbetar heltid, har barn och ett snyggt hem. Nu kommer jag ihåg.

Man tar med sig sitt uppskruvade tempo från jobbet och arbetar som en outtröttlig Duracelkanin när man kommer hem. In med tvätt i maskinen, hacka lök till köttfärssåsen, läsa saga för sexåringen, rensa bort julprydnader, plocka ur diskmaskinen mm mm mm. På en timme hinner jag med lika mycket som jag gjorde på fem timmar tidigare.

Utan att notera hur förvandlingen har gått till, har min roll på slottet transformerats från drottning till kungens lilla piga.

Och hon ska sopa trappan
och hon ska skura golv,
och hon ska bära slask och ved och vatten.
Hon kommer ej i säng
förrän klockan slagit tolv,
och då så får hon ligga bredvid katten.
Men hon är aldrig ledsen fast det är mycket knog
hur än det går i livet så klarar hon sig nog,
för se - hon går och sjunger
så glatt vad än hon gör,
för kungens lilla piga har ett strålande humör.

1 comment:

  1. Hör du min lilla piga - kom med ut på en skridskotur i morgon på Edsvikens plogade bana - då kommer du att glömma alla plikter och ansvarsuppgifter både hemma och på jobbet. Kan tänka mig att vi har ungefär lika långt till banan, för mig ca en kvart - mamma

    ReplyDelete