Saturday, January 16, 2010

Haiti

Port-au-Prince - visst låter det som något vackert, spännande och exotiskt? Trots att staden under hela min livstid har varit en av världens fattigaste och mest korrupta, har namnet alltid haft en aura av mysticism och exotism. Antagligen för att jag aldrig har varit där. Hade jag besökt staden hade nog associationerna blivit annorlunda. Ungefär som vissa personnamn som aldrig har haft en chans i namndiskussioner på grund av tråkiga erfarenheter i skolåldern.

Jean Bertrand Aristide - den föräldrarlösa prästen som skulle rädda landet, men visade sig vara lika oförmögen till förändring som alla andra. Självklart sätter man sin tro till en man vars namn associeras till en fransk 1700-talshjälte.

Men vad hjälper det Haiti att namnet på deras huvudstad och forna president ger mig positiva associationer? Hur ska jag kunna förstå den misär och katastrof dessa människor just nu genomlider, när jag sitter i mitt kök och tittar ut över det vindstilla vinterlandskapet?

Det kan jag inte och det behöver jag kanske inte heller. Huvudsaken är att jag tar mig tid och bidrar med det jag kan - pengar.

No comments:

Post a Comment