Tuesday, January 12, 2010

Spark

När jag var liten åkte jag spark till skolan. Vi bodde då i en förort norr om Stockholm, inte så långt från där jag bor nu. Egentligen kanske det bara var en vinter som vi åkte spark till skolan, jag minns inte säkert.

Jag minns i alla fall att fröken till slut ringde hem till både mig och min bästis och förbjöd oss att ha sällskap till skolan mer. Vårt sparkåkande gjorde att vi kom för sent till skolan. Man skulle kunna tro att det skulle gå fortare på spark än utan, men det beror på vilken väg man tar.

När såg någon senast en spark i Stockholmstrakten? Att vi inte såg många i stan var inte så konstigt, men inte heller här i förorten har jag mött några barn på spark på väg till skolan. Vet barnen i skolan ens vad en spark är? Är sparkar något som överhuvudtaget saluförs i någon butik i Stockholmsområdet?

Nu har vi i alla fall så mycket vinter att det borde vara läge att leta fram det klassiska gamla fortskaffningsmedlet. Det vore väl en underbar syn på de igensnöade cykelvägarna?

3 comments:

  1. Vi firade nyår i Ljusdal - Järvsö, och där vet man med besked hur man tar sig fram med spark. Överallt stod sparkar eller så sparkade sig folk fram. En dag var vi in på "Granngården" där stod de uppradade i olika storlekar. Dock låg priset på runt 1200 kronor.

    Gott nytt år!
    Kram

    ReplyDelete
  2. Lustigt! I morse mötte jag en pappa som på spark skjutsade sin lilla dotter till skolan. Det var första gången jag såg en spark i Stockholms kommun.
    Kändes lite som Jämtland :) Mina föräldrar har två sparkar och barnen tycker att det är superkul att åka på en sparktur.
    Mer spark åt Stockholmarna!!! Kram Å

    ReplyDelete
  3. Skönt att de lever och frodas någonstans i Sverige i alla fall. Ska bli intressant att se om de dyker upp på Clas Ohlsson snart.

    ReplyDelete