Tuesday, February 16, 2010

Buddenbrooks

Heliga familjen är slut och jag har ett tag sökt efter något nytt att fördriva tiden med på bussen. Vinterpratarna har gått bra ett tag, även om det aldrig riktigt har lyft. Utom möjligen Hans Rosenfeltds, det var bra. Allvarligt talat med Bob Hansson alternativt Kristina Lugn är lite småkul, men också extremt flummigt.

Nu har jag äntligen hittat en nytt favoritprogram, Bokcirkeln Buddenbrooks. Tyvärr är det bara fyra avsnitt och jag har redan nu, efter de två första avsnitten börjat gräma mig över att det snart är slut. Programserien handlar om Thomas Manns storverk Buddenbrooks och de som läser och samtalar är Jonas Karlsson, Göran Greider och Helena Henschen.

Programupplägget låter otroligt pretantiöst, men är det inte alls. Istället är det som att sitta med tre smarta, vältaliga och insiktsfulla vänner och diskutera en bok. I och för sig en bok jag själv inte har läst, men det gör inte så mycket. Säkert hade det varit ännu roligare om jag hade läst boken själv samtidigt, men det får bli en annan gång.

No comments:

Post a Comment