Tuesday, June 8, 2010

49,2 kilo kött

Förra veckan ringde min syster och berättade att köttet snart var färdigt att hämtas. Som tur var skedde samtalet via telefon så hon kunde inte se när mitt ansikte förvreds till ett stort frågetecken. Dock hörde hon min lilla tveksamma fråga - "kött... vad då för kött...?"

Det visade sig att vi för cirka ett år sedan bestämde oss för att köpa en kvarts tjur från några bekanta till min syster och nu var tjuren slaktad, styckad och redo att hämtas. Jag hade helt glömt bort detta beslut, vilket troligtvis fattades i samband med ett par glas vin.

Lyckliga tjurar som har fått växa upp i lugn och ro på en äng kan i och för sig aldrig vara fel så det var inte så att vi ångrade vårt beslut. I dag har jag därför kört totalt fem timmar för att hämta 49,2 kilo kött av blandad kvalitet. Allt från en och samma tjur.

Nu ligger det mesta i frysen (samt grannens frysbox) och vi har kött att grilla så det räcker hela sommaren.

No comments:

Post a Comment