Saturday, July 3, 2010

Majonnäs

När man är hemmafru (jag är ju inte hemmafru på riktigt längre, bara mellan uppdrag, men ändå) gör man saker man aldrig skulle göra när man jobbar, till exmpel egen majonnäs. Många skulle aldrig komma på tanken att göra egen majonnäs trots att de har all tid i världen, eftersom de vet vilken extremt kladdig syssla det är. Själv förtränger jag gärna det praktiska och hänger mig åt det jag tycker är roligt. Det kladdiga kommer i fatt en förr eller senare ändå.

Problemet med egen majonnäs är inte bara att den är kladdig att göra, den smakar även lite annorlunda mot den köpta. Ungefär som att egna köttbullar har en annan smak jämfört med Mamma Scans. Tyvärr har ofta den prefabricerade maten satt normen för hur mat ska smaka, i stället för tvärtom. Nu använde jag min egen majonnäs till kvällens cole slow och det blev jättebra om jag får säga det själv. Cole slow äter vi tillräckligt sällan för att sakna förutbestämd uppfattning om hur det ska smaka.

Om vi oftare skulle ha gjort vår egen majonnäs skulle produkten "fettfri majonnäs" aldrig ha kunnat etablera sig på marknaden. Vad finns det i "fettfri majonnäs" som har något med riktig majonnäs att göra? Hur kan man ta bort fettet från något som ska bestå av olja och ägg? Vad blir det kvar då?

No comments:

Post a Comment