Thursday, July 1, 2010

Körig torsdag

Nu har vi äntligen rensat i sjuåringens rum. Alla barnsliga spel och pussel har vi sorterat och putsat upp för att lämna bort till bättre behövande. Jag har bestämt att dessa behövande är en flyktingmottagning på Söder. Dit kommer asylsökande utan några som helst rättigheter och lär sig svenska och får lite allmänt stöd. De har även med sig barn och jag har kollat att våra prylar är välkomna. De är inte någon egentlig mottagare av gamla avlagda prylar, men vi tycks vara ganska ensamma om vår tanke och de tog emot våra gamla pussel med glädje.

På vägen dit skullle jag möta artonåringen vid Slussen för att utbyta lite saker. När de bygger om Slussen hoppas jag att de tänker ut en smart väg mellan Söderleden och Katarinavägen. För första gången sedan vi flyttade till Sverige saknade jag GPS:en. Den jag inte kunde vara utan en dag i New York, men som har legat i handskfacken sedan vi flyttade hem. Dessvärre inte i mitt handskfack. Men allt löser sig till slut och så även detta.

På eftermiddagen fick jag erfara att det är lika svårt att handla amerikanskt i Sverige som svenskt i USA. Vi ska ha BBQ i morgon och jag tänkte att vi kunde avsluta med s'mores. Låter som en enkel plätt - marshmallows, choklad och grahamkex. Det förstnämnda hittade jag, men sedan blev det problem. Svensk choklad har inte alls rätt form för s'mores och grahamkex hittade jag inte alls. Nu får det bli en svensk variant med Marabou och Brago. Får se om det duger.

No comments:

Post a Comment