Monday, August 24, 2009

Fredagkväll

Det var fredag kväll och vi funderade på att ta en middag på stan, bara jag, maken och 6-åringen. Trötta som man lätt är en fredagkväll bestämde vi oss i stället för att ta en middag på vår lokala krog. Skönt med gångavstånd. Lite trevligt med den lokala förankringen också. Träffa andra grannar. Känna kvarterskänsla i förorten.

Alla som har bott i en villaförort i Stockholm förstår exakt hur fel vi hade. Inte var det några grannar där. Två personer när vi kom och fyra när vi gick och inga tycktes vara hemmavarande i våra kvarter. På en riktigt bra kvarterskrog i ett område med minst 600 hushåll är det tre sällskap en fredagkväll. Jag tror att de försörjer sig på luncher och en del catering, men hur orkar de?

Är skillnaden så stor vad gäller uteätarkultur mellan villabor och innestadsbor eller finns det fakta om den här restaurangen som vi inte känner till?

6 comments:

  1. Helt klart ett mörkare anslag i den här bloggen. Flytta tillbax?

    ReplyDelete
  2. Mhm, det har du nog rätt i. Eftersom alternativet att flytta tillbax inte finns just nu får jag helt enkelt rycka upp mig.

    ReplyDelete
  3. Nästa gång cyklar ni till Ulriksdals värdshus eller Edsbacka Bistro!

    ReplyDelete
  4. Vi får nog göra det, några grannar lär vi inte träffa på i vilket fall.

    ReplyDelete
  5. Nej, men ni kan ta sällskap dit med några andra grannar, t ex de som börjar på T....

    /J

    ReplyDelete
  6. En lysande idé, den ska jag lägga på minnet!

    ReplyDelete