Friday, December 4, 2009

Bankbyråkrati

Nästan varje dag är det något från New York jag saknar. Ibland är det Manhattan, ibland våra grannar och ibland det något så simpelt som att åka på Saw Mill River Parkway.

I dag blev jag påmind om vad jag inte saknar med USA - byråkratin.

Jag har fortfarande pengar på ett konto i en amerikansk bank. För att kunna stänga kontot ska jag överföra pengarna till makens amerikanska konto istället. Av olika skäl är det lättare att föra över pengar till Sverige från hans konto än från mitt.

Vår amerikanska bank har precis som vår svenska en internettjänst. Jag loggar in på banken, fyller i alla uppgifter som behövs för transferering och klickar på OK. "Det vore ju kors i taket om det här fungerar" säger jag. Det gjorde det inte.

"För att genomföra transaktionen måste du kontakta banken på telefon xxx" står det på sidan. Det bästa med amerikanska banker är att de har 24-timmarsservice, så trots att det är morgon hos oss och mitt i natten i New York, är det bara att ringa.

Väl framme blir jag faktiskt bara vidarekopplad en gång, till Jackie. För att ytterligare verifiera vem jag är (det räcker inte med mitt kontonummer, min mammas flicknamn samt de fyra sista siffrorna i mitt social security number) får jag svara på tre flervalsfrågor:

Var bor du? 1. Westchester 2. Idaho 3. Senegal 4. Något på R jag inte riktigt uppfattade
Har du levt med någon av dessa de senaste tio åren? Fyra mansnamn som jag inte kommer ihåg men inte har levt med.
I vilken stat är ditt Social security registrerat? 1. Utah 2. New Hampshire 3. West Virginia 4 New York

Som tur var lyckades jag svara rätt på alla frågorna och förhoppningsvis är nu min överföring verkställd. Men det återstår att se.

No comments:

Post a Comment