Wednesday, December 2, 2009

Rondeller

Jag kommer exakt ihåg instruktionerna från min körskolelärare om hur man kör i en rondell. Ska man svänga vänster i rondellen (3rd exit som vår amerikanska gps säger), ska man ligga i vänster körfält och blinka vänster. När man har passerat "2nd exit" ska man ta sig ut till det högra körfältet och helst samtidigt börja blinka till höger.

I 23 år har jag kört i rondeller på samma sätt och det har fungerat alldeles ypperligt (min man kanske här skulle vilja att jag nämner något om de plåtskador jag genom åren har åsamkat våra fordon, men de har aldrig hänt i en rondell).

Helt plötsligt fungerar inte detta längre, i alla fall inte i rondellen i Kista. Är det jag, eller är det Kista? Har man i denna del av staden egna regler för hur man kör i en rondell, eller har jag bara haft tur i mina 23 år att det inte har hänt tidigare?

Två gånger på kort tid har det hänt att när jag hamnar i läget att jag ska "ta mig ut till det högra körfältet", ligger det en bil där. Hur ska jag kunna lämna rondellen från vänsterfilen om det ligger en bil i högerfältet som tänker fortsätta till nästa exit?

I New York anses rondellkörning så komplicerat att man endast använder sig av dem i undantagsfall. Jag börjar ana varför.

2 comments:

  1. Det är därför det finns bomulls-rondeller!

    //T.

    ReplyDelete
  2. Kan man ansöka hos Vägverket att de byter ut Kistarondellen till en bomullsrondell? Innan det händer en olycka.

    ReplyDelete