Friday, December 11, 2009

Bussnostalgi

När jag står och väntar på bussen i den tidiga vinterskymningen får jag en flash back. Precis som i mina tonår står jag ensam vid en busshållplats i en norrförort och väntar på en buss med tre siffror. Inte en eller två siffror, som de bussar jag har nyttjat de senaste femton åren.

Så mycket som är annorlunda idag mot förra gången jag stod och väntade på förortsbussen. Bortsett från att jag är 30 år äldre är allt annat så mycket modernare. Istället för en lina att slita i när man vill att bussen ska stanna, finns en liten knapp att trycka på. Busshållplatsernas namn skyltas tydligt på en display i bussen och de läses dessutom upp av en professionell röst, högt och tydligt. Inte som då, när busschauffören själv väste fram namnet på nästa hållplats, om någon upplysning lämnades över huvud taget.

För att ta reda på när bussen ska gå behöver man bara gå in på internet och söka. Inte sitta i telefonkö i en timme på 600 10 00. Telefonnumret finns i och för sig fortfarande, men används numera endast av min man när hans buss är fem minuter försenad.

Men det finns en sak som är helt sig lik - tidtabellen vid busshållplatsen. Den ser exakt likadan ut som den gjorde då, för 30 år sedan. Disposition, layout och färg, allt är totalt oförändrat. Finns det någonting annat i hela Sverige som har sett exakt likadant ut i 30 år? Jag har svårt att tro det. Jag hoppas att den som kom fram till att SL's tidtabeller skulle se ut som de gör, har fått royalty på sin odödliga design.

No comments:

Post a Comment