Tuesday, December 1, 2009

Julbelysning

Vår gata i förorten består av en lång rad likadana hus. På uppfarterna står likadana bilar i färgerna silver eller svart, förutom min röda Audi som står för det enda färggranna inslaget. När man promenerar utefter husraderna ser man in i grannarnas köksfönster och konstaterar att en PH-lampa ska man ha på vår gata.

Nu har alla husen satt upp julstjärnor, adventsljusstakar och utebelysning. Den belysning som pryder trappan upp till entrén är vit. Undantagslöst.

På vår balkong i stan varierade vi år från år med olika sorters utebelysningar. Ena året var den vit, men nästa år var den röd och grön. Vi har även haft blinkande vit, men det är egentligen inte något man bör utsätta sina grannar för.

Efter att ha letat igenom alla ouppackade flyttkartonger i förrådet hittar jag inte någon utebelysning överhuvudtaget. Förhoppningsvis har jag letat på fel ställen för jag vet att de finns någonstans. Såväl röda, gröna som vita. Tänk om vi skulle chocka området med att sätta upp röda och gröna lampor? Finns det ett skönhetsråd här på gatan som rycker ut då?

4 comments:

  1. Jag röstar för rött & grönt:-)

    Kram
    J - som har vit belysning på takterassen

    ReplyDelete
  2. Snälla Kina kör på de kulörta! Det är precis vad som behövs och dessutom matchar de ju din bil.
    Kram Å

    ReplyDelete
  3. Jag tycker också att ni skall köra på rödgröna. Om inte annat för att snabbare hitta hem :-)
    Kram

    ReplyDelete
  4. Hittar vi bara de röda och gröna, blir det nog de. Det där med att hitta rätt hus är faktiskt en god anledning. Vi är fler i familjen som har varit på väg in i fel hus ett par gånger.

    ReplyDelete