Monday, November 30, 2009

My perfect weekend

Financial Times weekendbilaga heter How to spend it och måste anses som weekendbilagornas weekendbilaga. Titeln får man tolka som man vill, men jag ser den som en skön dubbeltydning av både hur man kan spendera sin pengar som hur man kan spendera sin helg. Målgruppen för tidningen är den delen av världens befolkning som köper en egen ö i karibiska havet när det är dags för semester, men trots att jag inte ingår i målgruppen älskar jag tidningen ändå.

Ett av mina favoritavsnitt är sista sidan där någon betydelsefull person får berätta om "My perfect weekend". De personer som här återberättar om sina perfekta helger, lever liv som de flesta människor bara kan drömma om, men det är inte kändistäta fester eller extravaganta semesterresor som återges. Istället är det sånt som vi alla kan fylla våra helger med. Goda middagar med de närmaste, morgonpromenader, besök på gallerier och antikvitetsaffärer, långa luncher med vin, frukost med utrymme för tidningsläsning med mera.

Mitt mål är att alla mina helger ska vara "My perfect weekend". Måluppfyllelsen är än så länge inte 100 procent och kommer troligtvis aldrig att vara det. Men ibland, i vissa stunder, kommer jag nära. Sannolikheten att nå sitt mål är i alla fall större om man vet vad målet är.

No comments:

Post a Comment