Tuesday, February 22, 2011

Kulturhelg

Vissa har sagt att det är en av deras bästa, andra att det inte är en typisk Coen-film. Jag nöjer mig med att säga att True Grit var en riktigt bra film.

Även resten av vår helg gick i kulturens tecken, i ordets vidare bemärkelse. För visst kan man kalla yoga för kultur? Sjuåringen och jag besökte i alla fall för andra gången SATS Familjeyoga på lördagen. Efter all min träning är jag en förhållandevis smidig person, men i jämförelse med min lilla dotter är jag mer som ett kylskåp. Vi skrattade gott åt mina fåfänga försök att liksom hon nudda bakhuvudet med mina egna tår, liggandes på magen.

Om Melodifestivalen kan benämnas kultur är kanske mer tveksamt, men vill man så går det. Kultur behöver inte vara svårt och otillgängligt, det kan också vara folkligt och lite halvdåligt. Lördagens omröstning gick lite bättre än den helgen innan. Erik Saade är ohotad kung bland sjuåringar.

Söndagens kulturevenemang var roligast av alla. Då besökte Eva Funck Bonniers Konsthall och berättade för barn och föräldrar om hennes syn på samtidskonst i allmänhet och Gardar Eide Einarsson i synnerhet. Utställningen fick ett helt annat innehåll med den fantastiska guiden.

No comments:

Post a Comment