Tuesday, February 1, 2011

Lekar

Tillsammans har mina systrar och jag nio barn. Två av barnen har dessutom flick- respektive pojkvän vilket gör att det egentligen rör sig om elva barn. Elva barn och sex vuxna blir en näst intill ohanterlig skara om 17 personer. Därför kändes det bra att dela upp umgänget på två dagar i helgen - lunch med min lillasysters familj på lördagen och middag med min storasysters familj på söndagen.

Efter middagen, som gick utmärkt trots att vi var 13 vid bordet, initierade en av kusinerna lek för samtliga. Vi delades in i fyra lag med tre i varje och tävlade i fyra olika grenar. Utmaningen låg främst i att få två helt olika familjekulturer att mötas. I min familj är det att vinna som räknas. I min systers familj räknar man inte ens poäng när man spelar Ticket to ride.

Det visade sig att vi hade god balans mellan våra familjer och de två kulturerna smälte in i varandra istället för krockade. Vi uppskattade alla leken utan alltför mycket konflikter på vägen men självklart vann min mans lag. Som Vince Lombardi en gång sa "Show me a good loser, and I'll show you a loser".

No comments:

Post a Comment