Monday, February 7, 2011

Håkan

Tidigare har jag skrivit om Percys Kött där man kan förse sig med bra råvaror till helgens middagar. Sedan en tid tillbaka har jag insett att jag under mer än ett år har gått över ån efter vatten.

I vårt allra närmaste centrum ligger nämligen Håkans Kött. Håkan är inte lika känd som Percy, men hans kött är minst lika bra, om inte bättre. Att komma in till Håkan är som att besöka en hederlig köttaffär från förr, då råvarorna stod i fokus, inte det färdiglagade.

Häromdagen frågade jag efter kalvlägg. Det hade han inga för tillfället men rekommenderade oxlägg istället, vilket han hade. "Koka det bara 20 minuter längre, så blir det lika bra". Jag nappade och Håkan försvinner in i sina gömmer, kommer tillbaka minuten senare släpandes på ett halvt ben. "Det är en kviga" säger han medan han skär upp rätt antal lägg. Den som vet något om kött, vet att kvigkött generellt är bättre än tjurkött, men också mer ovanligt.

Behöver jag säga att fredagens Osso Bucco blev sagolikt god?

3 comments:

  1. Vi tackar för det tipset, det här ska vi testa!

    Kram
    J

    ReplyDelete
  2. Vet du - jag hade ingen aaaaaning om att Håkan fanns och har med jämna mellanrum handlat på Percys. Men idag (mycket ovanligt) stog jag och väntade på 178 och fick syn på att Dannes hade blivit Håkans, googlade och hamnade här. Livet är förunderligt och nä, jag har inte visualiserat några köttbitar. men morgon bara måste jag gå dit och kolla:-)

    ReplyDelete
  3. Jag kan varmt rekommendera till er båda att testa. En sån som Håkan förtjänar att få finnas kvar.

    ReplyDelete