Friday, February 4, 2011

Skyddsänglar

I mitt liv finns inte bara många underbara vänner, där finns också skyddsänglar. Oftast har jag inte identifierat dem som just skyddsänglar förrän efteråt, men inte desto mindre är det precis vad de är. Ibland är de gamla vänner som visar sig i ny skepnad, ibland är det helt nya bekantskaper.

Som till exempel min vän K. i vår New York-förort. Jag hade anslutit mig till skolans Foundation. Jag befinner mig på möte, omringad av chica, målmedvetna och vassa new york-mammor och har aldrig känt mig mer ochic, bortkommen och lam då K. dyker upp. Co-president i skolans Foundation visar sig ha bott i Malmö i åtta år och pratar flytande svenska. Utan henne hade jag antagligen ångat bort som en våt fläck i Foundationarbetet.

Det finns så många andra exempel - kollegor från förr som helt plötsligt dyker upp och förmedlar kärlek och värme, vänner som ringer precis när man behöver dem och grannar som finns där med råd och tröst. När det händer tror vi att det är tillfälligheter, men det är det inte.

No comments:

Post a Comment