Monday, March 28, 2011

Förberedelser

Lördag morgon började vi med en tur till grannförorten för att hämta upp Storstockholms sista hyrbil. För vanliga människor förknippas sista helgen i månaden möjligtvis med lönehelg om något alls, för företag i flyttsvängen är det prime time.

Vår hyrda lastbil var modell större och jag var glad att det inte var jag som skulle köra den. Hur jag för 20 år sedan vågade köra min lillasysters klass på flaket på en lika stor lastbil förundras jag över. Det bekräftar teorin om att man aldrig är så vuxen som när man är i 20-årsåldern.

Resten av dagen gick åt till sortering, rensning, packning och kånkande. Vårt hyrda förråd vid Norrtull fylldes snabbt både på höjden, tvären och bredden. Allt för att skapa en känsla av att vårt hus är mycket större än det är. Eller nå't.

Lagom till att allt var på plats i förrådet var det dags att förbereda för numera 19-åringens födelsedagsmiddag. Om man på en timme ska hinna förbereda en middag för tolv personer får man inte ha anlag för hysteri, utan för god planering och prestigelöshet. Särskilt det sistnämnda tror jag. Visst kan jag vara pretentiös, men jag är också ganska bra på skala ner när så behövs.

Söndagen fortsatte i samma anda men med mer därtill. Till råga på allt blev vi av med en timmes nattsömn också. Inte undra på att jag var så trött på söndagskvällen att det nästan värkte i bröstet.

3 comments:

  1. Tacosallad?

    Antar att det inte blev en Osso Buco...

    // T.

    ReplyDelete
  2. Nej, ingen osso buco denna gång, men ingen tacosallad heller. Inte så länge jag får bestämma.
    Det blev en stek (fransyska)inslängd i ugnen precis innan avfärd till förrådet. Till det en potatissallad på sparrispotatis, rucola, körsbärstomater, mozzarella, paprika och senapsdressing. Lite stil trots allt...

    ReplyDelete