Wednesday, November 25, 2009

Fritids

Vanligtvis hämtar jag sexåringen på fritids runt fyra på eftermiddagen. När jag hämtar, hämtar även många andra föräldrar. De flesta tror jag faktiskt att jag kan säga med säkerhet. I går hämtade jag först strax före fem. För en gång skull hade jag en aktivitet på eftermiddagen jag inte kunde ändra på, så även pappan. Tre barn var kvar på fritids efter att vi hade gått.

När tonåringarna var i fritidsåldern hämtades de alltid mellan fem och halv sex. Hur ska man som heltidsarbetande förälder kunna hämta tidigare än så, kan man fråga sig? Samtidigt som jag hämtade, hämtades de flesta andra barnen. Några barn, främst de med yngre syskon, gick hem tidigare, men för övrigt var fem en ganska vanlig tid att gå hem från fritids.

Vad beror denna skillnad på? Är det skillnad på innestadsfritids och förortsfritids? Eller är det skillnad i dag mot för tio år sedan? Pusslar föräldrar mer idag än tidigare för att till varje pris inte låta sina barn vara för länge på fritids eller jobbar folk mindre? Troligtvis finns svaren på dessa frågor någonstans i SCB:s statistik men jag tänker inte kontrollera. Jag ställer bara frågorna.

No comments:

Post a Comment