Tuesday, November 17, 2009

Kombinationslås

På temat rädda amerikaner och låsta dörrar i Sverige har jag gjort en annan iakttagelse. I USA införskaffade jag ett hänglås till gymet. Precis som alla andra där, köpte jag ett kombinationslås. Fördelen med ett kombinationslås på gymet eller i en simhall är naturligtvis att man slipper släpa på en nyckel. Otroligt behändigt, konstaterade jag snabbt. Detta lås har jag nu med mig till Sverige där jag har insett att jag är mycket ensam om att ha ett kombinationslås på gymet.

"Varför använder man inte kombinationslås i Sverige? frågade jag mannen häromdagen. "Det är ju så otroligt smidigt"

"Det anses nog inte säkert" var hans svar.

Kan det vara så att vi återigen är alltför måna om att låsa in oss, att vi inte tycker att ett kombinationslås känns säkert nog? Man kan faktiskt i teorin luska fram kombinationen, även om fyra positioner nog skulle ta några timmar. Tillräckligt länge för att jag skulle hinna tillbaka till omklädningsrummet i allafall. Tror man verkligen att en eventuell tjuv skulle välja att försöka hitta kombinationen framför att knipsa av låset med en bultsax?

Eller är det bara ingen som marknadsför kombinationslås i Sverige?

No comments:

Post a Comment