Monday, November 9, 2009

Höstlöv

Så här års vadar man i löv i New York Citys förorter. De illaluktande och högljudda lövblåsarna går varma från morgon till kväll, medan markens röd-gula täcke kontinuerligt fylls på uppifrån. De flitiga trädgårdsarbetarnas lågbetalda arbete framstår som såväl hopplöst som fruktlöst.

I vår förort är gräsmattan lika grön som på sommaren, inte ett löv lyser upp gatan framför huset och några lövblåsare har jag varket sett eller hört. Jag antar att i ett äldre område med många lövträd ser det annorlunda ut och att många villaägare just nu svär över sin lövtäckta trädgård, men vi gör det som sagt inte.

Jag ser de kala björkstammarna i skogsslänten från mitt fönster, men några löv under ser jag inte. Vad händer med björklöv när de ramlar av på hösten? Äts de omedelbart upp av förväntansfulla larver i myllan?

2 comments:

  1. O, ja. Välkommen hem till mig och kratta löv... Jag undrar i stället varifrån alla löv kommer. Stora är de också. Och blöta.
    Kram och tack för senast :)/Åsa

    ReplyDelete
  2. Tack själv och jag ska tänka på ditt erbjudande. Istället för att gå till gymet kanske jag ska åka runt och kratta andras trädgårdar...
    Kram

    ReplyDelete