Thursday, November 5, 2009

Kristen

När jag var tonåring var jag uttalat ateist. Inte ens en klädsam agnostiker, utan kraftigt och bestämt ateist. I dag har jag en annan syn på min religiösitet, dock fortfarande med många frågetecken. Att jag är kristen tycker jag är självklart. Allt jag gör, tänker och säger genomsyras av kristendomen eftersom den så starkt har präglat det samhälle jag har vuxit upp i. Däremot har jag inte hittat någon religiös plattform som passar mig.

Av någon anledning tror jag att det hade varit lättare om jag hade varit katolik. Jag tror att det är enklare att vara religiös light om man är katolik. Det kan till och med vara lite coolt, i alla fall ur vårt nordliga perspektiv. All rökelse, mysticism, korstecken och botgörelse framstår som betydligt mer spännande än vår torra lutherska kyrka.

Jag hade kunnat bära sedessamma, men samtidigt utmanande, svarta kläder på söndagarna med ett vackert kors om halsen och utstråla gåtfullhet. Ingen hade betraktat mig som en torr kristen nörd, utan min religiösa dragning hade istället ansetts som ett naturligt och lite spännande inslag i min personlighet.

Att konvertera till katolicism ser jag dock inte som ett alternativ så jag får nog hitta svaret på mitt religiösa sökande på annat sätt.

2 comments:

  1. Tänk så olika syn man kan ha på religioner. Självklart, när du säger det på det sättet, så låter Katolicismen bra. Mina upplevelser här är bara jobbig, präktig och dubbelmoralisk :-) men så kanske det är med det mesta. Det finns två sidor!
    Kram

    ReplyDelete
  2. Det kanske snarare är den latinska själen jag söker än den katolska.
    Kram

    ReplyDelete