Wednesday, November 4, 2009

Vinterkläder

I morse visade termometern på 2,6 grader, men vindens vinande utanför fönstret förebådade betydligt kyligare väder än så. Efterom 6-åringen är utomhus stor del av dagen gav jag henne två alternativ, fleecetröja med den tunna Pop-jackan eller täckjackan. Fleecetröja under Pop-jackan var för klumpigt och valet föll på täckjackan. Tills den satt på. Då bryter 6-åringen samman.

"Jag ser jättetjock ut!" pressar hon fram mellan tårarna.
"Men snälla lilla vän, du ser absolut inte tjock ut. Det är jackan som är bullig." Min tröst är totalt meningslös. Varför denna lilla sticka till flicka överhuvudtaget kan få en sådan tanke i huvudet är för mig totalt obegripligt. Resonemanget har dock varit uppe tidigare i samband med överdragsbyxorna på fritids. Vad gör vi med våra barn så att de vid 6 års ålder ifrågasätter om de ser tjocka ut eller inte?

In i hallen kommer då 15-åringen och även han gör sitt bästa för att övertyga 6-åringen om att det är helt OK att ha en jacka som är luftig och bullig.

Därefter börjar nästa diskussion. 15-åringens syn på vinterkläder är nämligen en extra hoodie (i bomull) och en sjal (i bomull).

"Idag måste du ha ytterjacka på dig. Det är svinkallt ute." Jag lägger fram den vinterjacka vi inhandlade på Urban Outfitters i USA förra året.

"Den jackan tänker jag i alla fall inte ha." svarar han sammanbitet, varvid jag suckar uppgivet, tar med mig den någorlunda tröstade 6-åringen ut genom dörren och lämnar 15-åringen åt sitt öde. Vill han frysa är han stor nog att skylla sig själv.

Och vintern har inte ens börjat.

1 comment:

  1. Vi har samma problem här. S missade till och med ett kalas i lördags för han vägrade ta på sig jackan! Kram

    ReplyDelete