Monday, September 6, 2010

Dekadens

På film framstår dekadens som något syndigt attraktivt. Överkonsumtion av sprit och cigaretter paketeras i ett snyggt format och till och med baksmällan efteråt känns lockande.

Inte ens på film kan dock vi mammor vara dekadenta. I alla fall inte så länge barnen fortfarande bor hemma. Mammor som överkonsumerar sprit och cigaretter är bara patetiska och tragiska i filmens värld. Pappor har inte samma begränsningar, det är Hank Moody i Californication ett bevis för.

Just nu skulle jag vilja vara riktigt syndigt dekadent. Dricka drinkar på eftermiddagen och tjuvröka på bakgården. Helst iklädd en Mad Men-frasig klänning.

Tyvärr lever jag i verkligheten och är dessutom mamma. Dekadens är inte lika lockande i verkliga livet som på film. Det finns inget snyggt över en full grannfru och cigaretter har aldrig varit min grej. Baksmälla är vedervärdigt och lockar för min del ofta fram migrän.

Jag får nog hitta andra uttryckssätt än dekadens.

2 comments:

  1. Men en frasing Mad Men-klänning hade du grejat.

    // T.

    ReplyDelete
  2. Absolut, med bravur! Det är kanske det som ska bli min grej här hemma i förorten.

    ReplyDelete