Monday, September 27, 2010

Kollektivtrafik

Direktbussarna som tar oss förortsbor till stan trafikerar vår förort endast på morgnar och eftermiddagar och bara in en riktning åt gången. För en som har haft gång- eller cykelavstånd till i stort sett alla jobb de senaste 20 åren är detta en tung börda att bära. Kollektivtrafiken och jag är helt enkelt inte bästa vänner.

För det mesta löser jag det problemet med att ta bilen. Jag vet att det inte är en miljövänlig lösning och inte heller den billigaste. Men för mitt eget välbefinnandes skull, är det ofta den bästa lösningen.

I dag åkte jag hem innan bussarna hade börjat gå vilket innebar att jag först fick ta tunnelbana och sedan buss. Det är inte bara själva bytet som skaver, utan också det där med tunnelbana. Tusen gånger hellre buss än tunnelbana.

Inte blev det bättre av att jag inte hittade busshållplatsen när jag väl kommit så långt. Efter en liten stund insåg jag att bussen osannolikt åker i samma riktning åt båda hållen och jag tog mig över till andra sidan bussterminalen. Där hittade jag snart rätt busskur och kunde ta mig hem helskinnad.

No comments:

Post a Comment