Wednesday, September 8, 2010

Moderskap

Statsmän och direktörer slår sig för bröstet och ser sig själva som viktiga personer. De tycker att deras arbete är av väsentlig betydelse och att de som människor är större och mer betydelsefulla än andra människor.

Sanningen är istället att den största utmaning en människa i västvärlden kan utsättas för är att vara en ansvarsfull förälder. En förälder som kan vara vägledande, uppmuntrande och kärleksfull men samtidigt krävande och uppfostrande.

Ju äldre barnen blir desto svårare blir balansakten. Ställer jag för stora krav, utan att samtidigt vara stöttande och uppmuntrande kan jag rasera ett barns självkänsla i ett nafs. Är jag för uppmuntrande utan att samtidigt ställa krav, kanske jag skapar en människa som inte lär sig att respektera andra.

Gudarna ska veta att jag inte alltid gör rätt gentemot mina barn. Jag blir irriterad över småsaker när jag själv är i obalans. Jag är otålig när saker och ting tar tid. Jag är ibland för snäll och ibland för hård. Förhoppningsvis gör jag även något rätt och förhoppningsvis vet mina barn att det jag gör, gör jag med kärlek.

2 comments:

  1. Du har uppfyllt dina moderliga krav redan. barnen har ju varit på Operan redan vid tidig ålder.

    // T.

    ReplyDelete
  2. Flera gånger till och med. Tur att jag har dig som påminner om livets väsentligheter.

    ReplyDelete