Saturday, September 25, 2010

Rännstensungar

En fredag utan after work är i vår förort ingen riktig fredag. Konstellationerna varierar och så även seriositeten. I går var det retroafton hos en av våra grannar och det bjöds på Hot shots. Är det någon som kommer ihåg? Galliano, kaffe och grädde läggs i lager i små glas och intas som snaps.

Vi gör ett försök att utbyta senaste hot shot-minnet, men ingen kommer riktigt ihåg. Om det beror på att det var så länge sedan eller om det var för många shots inblandade vet jag inte. Istället avhandlas allt annat.

Samtidigt som vi vuxna dricker hot shots leker alla barnen helt utan vuxen påverkan. De busringer, tittar på Idol, går ut klockan tio på kvällen för att leka burken och springer omkring på vår lilla gata fram till klockan 12 på natten, helt outtröttliga. Som en modern version av rännstensungar härjar de tillsammans utan hänsyn till ålder eller kön.

Utspelar sig liknande scener överallt i Stockholms förorter eller har vi skapat något helt eget?

1 comment:

  1. Jag har starka hotshots minnen. Jag jobbade nämligen på krogen när de var omåttligt populära. Å vad jag hatade beställningar med hotshots! Kan framställa lukten och smaken i minnet utan problem! Men jag är glad att ni hade trevligt :-)

    ReplyDelete