Wednesday, September 29, 2010

Skelett

Alla har vi våra skelett i garderoben. Vissa försöker vi dölja till varje pris, andra gömmer vi bara för att det är lättast så. Ett av mina skelett är nu inte längre ens ett benrangel, utan helt borta från garderoben.

Jag har äntligen, 24 år efter alla andra, sett Top Gun.

Det har faktiskt hänt att jag i vissa sammanhang, när diskussionen har varit för initierad och alltför het, hållit tyst om att jag inte har sett denna klassiker. Jag har till och med tänkt, att nog måste jag ha sett den men glömt bort att jag har gjort det.

Nu är det i alla fall gjort och det var inte så mycket mer med det. Det roligaste var när 18-åringen (alltså född sex år efter filmpremiären), 20 minuter in i filmen säger "Maverick är lite lik Tom Cruise". Jag stirrar på henne som om hon skämtar, men inser sedan att hon inte har en aning om vem som spelar huvudrollen.

Slutsatsen av den kommentaren är att jag, som är nästan jämnårig med Tom Cruise tycker att han är precis sig lik idag som för 24 år sedan. Medan 18-åringen som är mer jämnårig med rollkaraktären Maverick, knappt kan se likheten med dagens Tom Cruise. Kanske säger lite om självbilden hos oss 40+.

2 comments:

  1. en till här i fullständig denial för såna jobbiga sanningar... /My

    ReplyDelete