Tuesday, October 5, 2010

Baklänges

Häromdagen åkte jag baklänges på bussen. Helt plötsligt såg världen lite annorlunda ut. Istället för att varje meter ha exakt koll på var jag befann mig, måste jag tänka till lite innan jag kunde orientera mig.

Dessutom fick jag god inblick i alla bilar som vi passerade (bussfilen går snabbare). I nästan varannan bil pratades i mobiltelefon. Headset tycks numera vara helt omodernt då de flesta pratade med telefonen mot örat.

I Sverige har vi nolltolerans mot att köra bil med alkohol i kroppen, men i motsats till resten av västvärlden tycker vi att det är helt OK att göra en hand obrukbar genom att hålla den mot örat medan vi kör.

Eftersom jag har manuell växellåda, kan jag ärligt erkänna att jag kör sämre bil när jag pratar i telefon. Även om jag kör automat har jag nog lite sämre koll när jag pratar i mobilen än när jag inte gör det.

Lite mer sunt förnuft i bilkörningen vore kanske på sin plats. Om Landsbygds-Solveig dricker två starköl i bastun och sedan tar bilen hem på en öde landsväg är det troligtvis inte hälften så farligt som när Storstads-Sofie skvallrar i sin nya iphone på Birger Jarlsgatan.

2 comments:

  1. Word!
    Håller fullständigt med. Om folk bara körde bil när de sitter i bilen så skulle nog olyckorna eller de farliga inbromsningarna och de
    långsamma överglidanden i filen bredvid minska med säkert 50%.

    ReplyDelete