Monday, October 25, 2010

Omysigt

Bara för att ett ord fungerar i dagligt tal är det inte säkert att det gör sig i skrift. Svärord är självklart bannlysta i en text om de inte är absolut nödvändiga av någon anledning. Därtill finns flera adjektiv av positiv karaktär som inte riktigt kommer till sin rätt när man sätter dem på pränt.

Bostadsannonser och kvällstidningarnas bilagor är fulla av dem och de ord som sticker ut mer än andra är "mys" och "mysigt". Är de ens ord eller bara någon form av onomatopoetiska läten?

Det skulle inte förvåna mig om jag själv har trillat dit någon gång och använt mig av dessa oskrivbara ord i någon text, men jag lovar att det aldrig ska hända igen. Jag tror till och med att jag ska försöka lägga in en spärr i min dator som förhindrar nyttjandet.

Ett annat ord som inte riktigt kommer till sin rätt i skrift är "härlig". Inte ett ord i samma liga som "mysig", men heller inte lika överutnyttjat.

Troligtvis lär man sig på journalisthögskolan att inte använda adjektiv över huvudtaget i texter, eller åtminstone mycket sparsamt. Det vet inte jag eftersom jag inte har någon högre utbildning inom det skrivna språket. Jag vet bara att vissa ord skapar retningar under skinnet när man läser dem.

2 comments:

  1. Hela familjen kommer hem på fredagkvällen, samlas framför TV-n med chips och godis, brasan tänds, en DVD-skiva som alla gillar sätts på, stämningen är --- ja vadå mysig! Svårt att hitta ett annat ord... tycker mormor i alla fall, så det så!

    ReplyDelete
  2. Självklart, ordet fungerar utmärkt i talspråk och alla får vi tycka och skriva vad vi vill.

    ReplyDelete