Thursday, October 28, 2010

Talböcker

På två veckor har jag avverkat 2,5 talböcker. Efter talbok nummer två bestämde jag mig för att, nu får det vara nog. Inga fler talböcker. Även om det går att göra mycket samtidigt som man lyssnar på boken - köra bil, åka buss, sätta lökar, äta lunch, sticka mm, tenderar valen av aktivitet för dagen styras mot det som är lämpligt att kombinera med lyssnande.

När det var dags för morgonens promenad och jag insåg att jag inte hade något att lyssna på under rundan var det kört. Som en alkoholist utanför Systembolaget en måndagsmorgon närmade jag mig datorn. Jag hade ju lovat mig själv att dra ner, men bara en till, tänkte jag desperat. Promenaden blir så mycket roligare.

Ett par minuter senare var nedladdningen ett faktum. Ytterligare en bok att förgylla mina dagar med. Ofta är böckerna jag lyssnar på inte ens speciellt bra. De får inte vara för litterära för att fungera i talboksform. Men ändå blir de som ett gift.

Nu funderar jag på om jag ska börja lyssna på andra språk istället. Engelska skulle vara ett självklart alternativ, men varför inte danska? 17 CD-skivor med Peter Høeg på originalspråk skulle kanske göra under med min usla danska.

2 comments:

  1. Skit i talböckerna. Wagner funkar lika bra. En normal Tristan & Isolde räcker till en hel veckas promenader.

    // T.

    ReplyDelete
  2. Innebär inte det att man måste tänka samtidigt?

    ReplyDelete