Monday, January 31, 2011

Pork Shoulder Ragu

En kär gammal vän framförde här om dagen att hon tyckte att jag skrev för lite om mat. Vi har båda samma förkärlek för matlagning och hon har helt rätt i att mitt intresse för mat inte har framkommit här. Kanske beror det på att jag inte har varit så intresserad av matlagning på sistone. Den här helgen har jag äntligen hängett mig åt slow food cooking, matlagning när den är som bäst.

Lördag morgon går jag upp runt åtta för att sätta igång med dagens lunch. Mina systrar och jag ska öva sång inför mammas minnesstund och min lillasysters sambo ska kompa på gitarr. Som belöning har jag planerat ett riktigt långkok, Pork Shoulder Ragu, enligt recept från Dinner A love story som jag tidigare har refererat till.

Förberedelserna på morgonen tar max 45 minuter och med grytan i ugnen beger vi oss till Vasaparken för skridskoåkning och en förmiddagskaffe på favoritfiket. När vi kommer hem några timmar senare står grytan och puttrar i godan ro samtidigt som huset doftar behagligt av god mat. Vi hinner öva på vår sång några gånger och intar sedan en fantastiskt god lunch.

För den som inte orkar översätta amerikansk matlagning till svenska ger jag nedan min version:

Ca 1 kg bogfläsk (ska inte vara rimmat eller rökt)
salt och peppar
2 msk olivolja
smör till stekning
2 burkar hela tomater
2,4 dl rött vin
5 kvistar färsk timjan
5 kvistar färsk oregano
En handfull fänkålsfrön (3-4 nypor kanske?)
3-4 stänk Tabasco med hickorysmak
(jag tillsatte på eget bevåg lite fond för smakens skull)
Pappardelle
Färskriven Parmesan

Sätt ugnen på 160 grader. Bryn köttet på alla sidor i sin helhet i en gryta (som klarar ugnen senare) i smör och olivolja. Tillsätt tomater, rödvin och kryddor och låt såsen koka upp. Sätt på locket på grytan och ställ in i ugnen. Lämna den där i 3-4 timmar. Köttet är klart när det faller isär. Innan servering strimlas köttet med hjälp av två gafflar och rör runt i såsen. Servera med pasta och parmesan. Hur enkelt, billigt och gott som helst.

No comments:

Post a Comment