Tuesday, October 6, 2009

Minnet bleknar

Livet i USA bleknar allt mer. Varje dag tänker jag allt mindre på vårt liv där borta. Fortfarande får jag ont i bröstet när jag tänker på Manhattan och att jag inte längre kan åka dit när jag vill, men sakta börjar jag vänja mig vid det mer konformativa Stockholm City.

Anpassningen till USA och den amerikanska kulturen var krävande, ansträngande men också fantastiskt rolig. Varje dag var en utmaning och hela familjen lärde sig ständigt nya saker. Att vara utsatt för förändring av det slaget, skärper sinnena och närvaron. Ingen dag går obemärkt förbi.

Återanpassningen till Sverige har å andra sidan varit förhållandevis smärtfri och ganska tråkig. Fortfarande har jag AM/PM-format på min mobiltelefon och jag måste tänka ett extra varv om 6/10 betyder 6 oktober eller 10 juni, men för övrigt är jag så gott som återställd till svenska förhållanden.

Numera utgår jag från att de jag möter på mina promenader inte kommer att hälsa. I alla fall inte om de är under 50 år och definitivt inte om de inte har hund med sig. Jag sätter in bankomatkortet åt rätt håll utan att fundera och har skaffat ett "mynt" i plast till kundvagnen.

Däremot kör jag fortfarande om även till höger på motorvägen, där går gränsen.

1 comment:

  1. Nu högg det till lite i hjärtat. Av någon märklig anledning är det nu jag njuter av att vara här. Det tog sin tid. Tror jag var så supersönderstressad den första tiden att jag inte kunde njuta. Men det är precis som du säger. Utmaningarna här är utvecklande också!

    Kraaaam

    ReplyDelete