Tuesday, October 20, 2009

The Women

Det finns aldrig något ont som inte har något gott med sig och det goda med min sjuka mamma är att vi umgås betydligt mer nu, jag, mina systrar och vår mamma. I söndags hade vi en riktig systrar-mamma-dag med lunch och film hemma hos oss. Trots det förhållandevis fina vädret satt vi hela eftermiddagen och tittade på film och det var otroligt mysigt.

Filmen vi såg, The Women, handlar om en kvinna vars man visar sig vara otrogen. I filmen förekommer endast kvinnor så mannen i fråga får man aldrig se, men däremot kvinnans relation till sina väninnor och sin mamma. En riktig tjejfilm alltså, vilket passade bra med endast kvinnor i publiken.

Poängen i filmen är att kvinnan har tappat bort sig själv. Hennes liv har blivit en del av mannens liv och först när Bette Midlers excentriska rollkaraktär frågar henne "What do you want?" vänder filmen och kvinnan designar sin egen klädkollektion med stöd av mammans arv som råkat ha blivit över. För så är det ju i tjejfilmer, det finns alltid talang och pengar så det räcker och blir över.

Men frågan är kanske inte så dum. Vad vill jag?

2 comments:

  1. Ja, och vad f-n vill jag?? Det är en klok fråga att ställa sig men i mitt tycke en otroligt svår fråga att få svar på. I alla fall av mig själv.

    ReplyDelete
  2. Låter mysigt i alla fall med tjejdagen! Det gäller att ta tillvara stunderna. Hoppas din mamma känner sig ok och att ni fått mer svar på frågorna ni hade.
    Kram

    ReplyDelete