Monday, October 5, 2009

Söndagsmiddag

Varje söndag tar vi sedan flera år tillbaka en drink före maten. Med alla aktiviteter och kompisar som ska hinnas med på kvällarna har vi beslutat att söndagar är en helig dag då alla i familjen ska vara hemma.

Gårdagens drink blev en rätt tråkig tillställning. 15-åringen satt med blicken fäst i mattan hela tiden för att trotsigt demonstrera sin sinnesstämning. Pojkens hemska mamma hade precis innan meddelat att hans flickvän inte fick sova över nästa helg. Dels tycker jag att de har varit ihop för kort tid och dels är hon bara 14 år. För mig är beslutet självklart, men medför inte någon som helst förståelse hos den drabbade.

När sista handen skulle läggas till middagen brakade nästa elände loss. Jag öppnade ett överfyllt överskåp och ut ur skåpet rasade en Steltontermos och en Britakanna ner i golvet. Golvet fick ett hack, termosen gick sönder (i plasten, inte invändigt) och Britakannan sprack på flera ställen.

Något upprörd över både sonens oförståelse och de trasiga prylarna sätter jag i gång med pastavattnet och lyckas med att smälta skaftet på pastasleven. På något sätt hamnar sleven på plattan istället för brevid.

Vad som sedan händer är att vi har den trevligaste söndagsmiddagen på mycket länge. Stämningen var riktigt uppsluppen, glad och munter. Ibland förstår jag ingenting.

No comments:

Post a Comment