Tuesday, March 9, 2010

Åldrande

När jag var 32 blev folk ofta förvånade över att jag hade så stora barn. De som är tonåringar nu, var då 5 och 3. Inte nog med att jag fick barn tidigt, jag såg dessutom yngre ut än jag var. Eller åtminstone betedde mig yngre, eller nåt.

I dag har jag tre barn, varav två tonåringar och aldrig får jag höra hur jag kan ha så stora barn. Vad har hänt? Ser jag plötsligt äldre ut än jag är? Kan det verkligen vara möjligt? Visst ser jag exakt likadan ut idag som jag gjorde för fem år sedan? Eller gör jag inte det?

Jag som aldrig har haft en ålderskris i hela mitt liv har helt plötsligt blivit totalt åldersnojig. Nästan dagligen betraktar jag andra människor för att bedöma hur gamla de är och varför vissa ser äldre ut än andra.

Om det är en mitt-i-livet-kris eller ett resultat av att mina närmaste kollegor på jobbet är 32 år vet jag inte, men jag hoppas att det är övergående. Allt detta funderande har säkert en negativ inverkan på mitt åldrande.

6 comments:

  1. Definitivt har det att göra med att du omger dig med människor som är yngre än dig. Här umgås jag ju mest med de som är äldre än mig och just nu funkar det bra för mitt åldersnojjande. Eller rättare sagt. Jag har mycket svårt att förstå att jag faktiskt är snart 37....tror att jag fortfarande snurrar runt 29-30, kanske något bakvänt men det funkar för mig :-)
    Du ser inte en dag äldre än 32 om du frågar mig!
    Kram

    ReplyDelete
  2. Kära dotter,det är ändå inte hur man ser ut som betyder något utan hur man känner sig. Inuti kanske man mår som en 20-åring hela livet..

    ReplyDelete
  3. Tack, Anna! Den uppmuntran behöver jag! För tyvärr är det inte som min kära mor säger, att utsidan inte betyder något. I alla fall inte i min värld. Men det är väl en värld jag själv har varit med och skapat antar jag.
    Stor kram till er båda!

    ReplyDelete
  4. Jag håller med anna, du ser ung och fräsch ut. Din nyfikenhet på allt gör också att du känns ung och ifrågasättande!

    ReplyDelete
  5. Tack för det! Man kan nästan tro att jag är ute med håven. Det kanske jag är också... Det där med nyfikenheten känns bra, den egenskapen behöver man värna extra om i det inrutade vardagslivet.

    ReplyDelete
  6. Skönheten kommer inifrån sägs det. Jag kanske kan medge att man inte mår så bra inuti om man är missnöjd med sitt yttre... kram din mor som tycker du är jättefin!

    ReplyDelete