Wednesday, March 31, 2010

Röd backe

Första dagen i backen tog jag med mig sexåringen i en röd backe. En riktigt lång backe till på köpet. Det gick inte alls bra, kan jag säga utan risk för överdrift. Till slut ramlade hon till och med på slät mark i ren protest. Eller för att skidåkarförtroendet helt hade körts i botten.

Hennes kommentar efteråt löd: "Jag kommer aldrig mer att åka en röd backe. I alla fall aldrig så länge jag är liten". Jag försökte övertyga henne om att hon säkert skulle klara samma backe redan i slutet av denna vecka, men hon lät sig inte övertygas.

Tredje dagen hamnade vi i samma backe igen, denna gång tillsammans med pappan. Med tre dagar skidskola i benen gick det helt plötsligt som en dans att ta sig ner för backen. Hon ramlade inte en enda gång och trodde först inte på att det var samma backe.

Så fort går det för en sexåring att gå från en osäker skidåkare till en betydligt säkrare skidåkare. Tänk om vi vuxna hade samma inlärningskurva.

No comments:

Post a Comment