Wednesday, March 17, 2010

Referenser

Fördelen med att, som jag, arbeta som konsult är att jag vet att jag inte ska vara så länge där jag är. Nu trivs jag väldigt bra, men om jag inte hade gjort det, hade det varit skönt att veta att jag inte är fast tills vidare.

När det ska anställas på en arbetsplats, föregås detta av en herrans massa tester, intervjuer, referenser och andra uppvisningar. Av den som ska anställas. Vem har någonsin tagit referenser på sin blivande chef? När tvingade man sin blivande arbetsgivare att genomföra ett lämplighetstest innan man tackade ja till jobbet? Har man tur och rör sig i en liten bransch finns det kanske någon lämplig att höra sig för med, men annars är man minst sagt utelämnad.

Nästa gång jag blir anställd på riktigt ska jag komma ihåg att ställa lite motkrav.

No comments:

Post a Comment