Sunday, March 14, 2010

Inspiration

I helgen var jag på inspirationsdag med bara kvinnor, förutom en av föreläsarna som var Mark Levengood. Som vanligt pratas det mycket om sådant som vi alla vet, men just igenkänningsfaktorn fyller oss med tillfredsställelse.

Mark Levengood tycks ha en uppsjö av historier från sin uppväxt att berätta om. Första tanken är vilken spännande barndom denna finlandssvensk tycks ha haft. Nästa tanke är att han kanske inte alls har haft en intressantare uppväxt än oss andra, han kanske bara är bättre på att berätta om den?

Har inte vi alla fantastiska människor i vårt släktgalleri att fylla krönikor med om vi bara hade haft förmågan att berätta deras historia? Om jag hade kommit ihåg historier från min morfar som var sjökapten eller min farmor som levde ett liv i sus och dus med baler och långa klänningar som ung, skulle jag också ha haft berättelser att förtälja.

Hemligheten bakom en god historia är nog inte ett spännande liv, utan en god berättartalang och en betraktares vakna öga. Med de egenskaperna kan vilket trist vardagsliv som helst blir en saga.

No comments:

Post a Comment