Thursday, March 11, 2010

Luskamning

En av våra grannar hittade en lus på sin dotter i morse. Eftersom det inte var länge sedan dottern lekte här i huset var det nödvändigt med en koll på vår yngsta dotter.

"Du får luskamma" säger jag till mannen. "Du är mycket bättre på det än jag"

Varför är det så? tänkte jag sedan. Hur kan den ena vara bättre på att luskamma än den andra?

Ganska snabbt kom jag på svaret. Mannen luskammar för att hitta de där hemska lössen. Jag kammar för att bekräfta att inga finns. Mitt mål med kamningen är helt enkelt att inte hitta några, eftersom jag verkligen inte vill att det ska finnas några. Självklart vill inte mannen heller hitta några hemska löss, men målet för honom är att hitta de som finns.

Generellt sett är jag nog en dålig felsökare. Jag vill se det som är bra och positivt. Förhoppningsvis är också det en egenskap som kan vara bra att ha ibland, även om den inte passar vid luskamning.

Som tur var hittade inte ens mannen några löss hos sexåringen och vi kunde pusta ut för denna gång.

No comments:

Post a Comment