Friday, August 20, 2010

Cabaret

Igår såg jag filmen Cabaret. Det är en av mina vänners favoritfilm och jag hade fått låna den. Jag kan inte minnas att jag har sett den tidigare, men troligtvis har jag det. Antagligen som alldeles för ung för att förstå.

Filmen var självklart riktigt bra. Sally Bowles och Brian Roberts hade jag inga problem att ta avsked av. Deras öden känns förutsägbara. Sally Bowles kommer att fortsätta sitt destruktiva liv i Berlin och sluta som en försupen och ensam kvinna. Brian Roberts kommer att gifta sig med en beskedlig och söt brittiska för att senare inleda en relation med en oemotståndlig manlig elev.

Däremot är jag bekymrad över det judiska paret Fritz och Natalia. Det sista jag tänkte på innan jag somnade och det första när jag vaknade var hur det kommer att gå för dem. Kommer de att utnyttja Natalias förmögenhet till att lämna Berlin i tid eller kommer de att gå under i kriget? Kommer deras barn att separeras från sina föräldrar och tvingas leva sina få år i koncentrationsläger?

Är dessa funderingar ett tecken på ett alltför ointressant liv eller bara en god förmåga att tillgodogöra sig fiktion?

No comments:

Post a Comment