Tuesday, August 31, 2010

Höstfägring

I mina drömmar är jag en Tant Grön (i natt drömde jag i och för sig att jag var en hare, men det är nog inget som bör analyseras). Jag ser mig själv i en stor lummig trädgård, med blomrabatter, berså och kryddträdgård. Själv är jag iförd en stor hatt och har en korg på armen där jag lägger blommorna jag plockar.

Sanningen är att jag är helt hopplös på trädgård. Jag har helt enkelt inte förmågan. Dels saknar jag kunskapen och dels är jag usel på sådant som ska göras om och om igen, till exempel vattna eller rensa ogräs. En gång går bra, men varje vecka?!

Egentligen tror jag inte att man kan vara alla tanter på samma gång. Jag är en Tant Brun och borde vara nöjd med det. Till och med kan jag frilansa som Tant Gredelin ibland, genom att sticka en tröja eller två.

I går chockade jag mig själv och min man genom att på eget bevåg införskaffa höstfägring. Jag till och med planterade allting helt själv. Någon Tant Grön blir jag inte av denna lilla insats, men fint blev det.

No comments:

Post a Comment