Wednesday, August 11, 2010

Tacos

I vår familj bestämmer vi vuxna vad som ska ätas och barnen får anpassa sig därefter. Man skulle kunna tro att det förklarar varför samtliga våra barn är smala som stickor, men det tror jag inte. När mina tonåringar var små anpassade jag maten helt efter dem, eftersom det bara var vi tre och de var lika smala då.

Min förhoppning är att våra barn successivt lär sig att tycka om den mat som serveras även om stor skepsis råder ibland. Till viss del tycks det vara medfött vilken mat barn tycker om och inte. Artonåringen äter det mesta med glädje medan sextonåringen ratar desto mer. Ändå är båda uppfostrade på samma sätt.

I går fick för ovanlighetens skull sjuåringen bestämma vad vi skulle äta till middag. Självklart blev det tacos, hennes absoluta favoriträtt och det som jag aldrig väljer att laga själv. Jag har lite svårt för mat som säljs i färdiga lådor uppstaplade i rader på en särskild hylla.

Tacos är lite grann som förorten. Det är praktiskt, enkelt, smidigt och framförallt är det så himla kul för barnen. Men ikväll blir det harira, helt på mina villkor.

No comments:

Post a Comment