Thursday, November 25, 2010

Knäckebak

Att baka bröd är en skön avkoppling, problemet är bara att vi aldrig äter mjukt bröd. I vår familj äts det antingen knäckebröd, fil eller yoghurt till frukost. Sjuåringen kan även tänka sig gröt emellanåt. Mjukt bröd finns aldrig på repertoaren. Till och med sonen har börjat med knäckebröd, antagligen i brist på annat.

Den här veckan bestämde jag mig därför för att försöka mig på att baka knäckebröd. Det är i alla fall något vi äter. Degen sattes i går kväll och fick vila över natten. I morse, när övriga familjen lämnat hemmet för arbete och skola, satte jag igång med brödbaket.

Det tog ett par plåtar innan jag insåg att jag hade glömt nagga bröden innan gräddning och att det var därför de blåste upp sig som ballonger. När väl den fadäsen var åtgärdad, gick det riktigt bra. De blev i alla fall fina att se på. Om de duger äta får jag testa i morgon bitti till frukosten. Eller kanske redan en provsmak till kvällens middag.

No comments:

Post a Comment